Друзі!
Поговоримо сьогодні на актуальну та болючу для закупівельників тему додаткових непередбачуваних закупівель.
Як ви знаєте, відповідно до п. 14 Особливостей №1178 закупівлі в період воєного стану плануються і здіснюються, виходячи:
✅️ з наявної потреби в предметі закупівлі
або
✅️ планової потреби наступного року (планових потреб наступних періодів).
👉 При цьому, слід чітко розуміти, що, коли ми плануємо і здійснюємо закупівлі первинно наприкінці чи на початку року, – то зобов’язані відштовхуватись саме від річної планової потреби.
☝️Нехай оця альтернатива передбачена в формулюванні норми Особливостей щодо можливого планування відповідно до наявної потреби не вводить вас в оману. Сподіваємось, ви розумієте, що, якщо на сьогоднішній момент, до прикладу, у вас є наявна потреба в придбанні палива на 30 тис. грн., то це аж ніяк не означає, що вам без жодних докорів сумління можна укласти на цю потребу прямий договір без проведення закупівлі, якщо, водночас, виходячи з обсягів споживання палива попередніх років, ви спроможні передбачити, що на рік вашій організації потрібно буде палива на суму не менше аніж 100000 грн. на рік.
Аби ви в цьому не сумнівались, пропонуємо вам пригадати, що в Законі України «Про публічні закупівлі» в частині вимог до планування було зазначено, що плануваня здійснюється лише на підставі наявної потреби. І оце словосполучення «наявна потреба» завжди розумілось і трактувалося як наявна прогнозована потреба в предметі закупівлі до кінця поточного року, яку замовник на момент планування може і навіть повинен передбачити, опираючись на ті дані, якими він володіє на момент планування.
То навіщо ж тоді взагалі в Особливостях потрібне було оце уточнення щодо можливості планування, виходячи з планової потреби наступного року, запитаєте ви❓️
Припускаємо, що це положення Особливостей такими чином сформулювали, аби надати розуміння замовникам, що плануючи закупівлі за Особливостями вони не повинні обмежуватись лише потребою в межах періоду воєнного стану, як це було з закупівлями за Постановою №169, а, натомість, – планувати, як і раніше за Законом, відштовхуючись від планової річної потреби.
Щодо того, в який спосіб замовники мають визначати ту саму наявну потребу, як ми знаємо, закупівельне законодавство замовникам жодних вказівок не дає і цілком та повністю покладає організацію процесу планування своїх потреб на замовника, хоча, при цьому, тягар відповідальності😟, якщо наш замовник процес планування організує неналежним чином (що призведе до уникненням відкритих торгів або, якщо замовник, який занадто пізно приступив до проведення закупівель, змушений буде частинку річної потреби придбати прямою угодою на період проведення торгів) законодавством передбачений дуже серйозний. За вищеописані діяння згідно статті 164-14 КУпАП замовнику загрожує сплата штрафу 💰від 25500,00 грн. А це, погодьтесь, немало.
Рекомендації, від чого відштовхуватись замовнику при первинному плануванні ми вже надавали в своєму попередному дописі, тому повторюватись не будемо.
Але ж, як ми знаємо, планування закупівель не завершується оприлюдненням річного плану наприкінці чи початку року. Бо планування – процес динамічний та безперервний, і здійснюється замовниками протягом усього року і передбачає постійне доповнення і внесення змін до річного плану.
Адже, як би ми з вами не старались все розрахувати та передбачити, але, враховуючи, що ми з вами даром провидців 🔮 не наділені, а життя, при цьому, у всіх своїх аспектах річ зовсім не передбачувана, то кожен закупівельник в якийсь момент обов’язково стикнеться з неохідністю корегування річного плану пов’язаного з потребою в придбанні нових предметів закупівлі, дозакупівлі предметів аналогічних тим, які ним вже були придбані тощо.
Тож як замовнику максимально убезпечитись від всіх можливих ризиків в таких випадках?
Для початку, треба зважити, що Особливості, на щастя, містять норму, яка врегульовує, як діяти в такій ситуації:
«Якщо в замовника виникла додаткова потреба (яку замовник не міг передбачити на момент здійснення закупівлі за тотожним предметом закупівлі) у здійсненні закупівлі за предметом закупівлі, закупівля за яким ним уже була здійснена в поточному році, очікувана вартість такого предмета закупівлі не додається до очікуваної вартості тотожного предмета закупівлі (тотожних предметів закупівель), закупівля яких була здійснена; замовник обирає вид закупівлі такого предмета закупівлі з урахуванням вартісних меж, визначених цими особливостями» .
Щоб було зрозуміліше, – розглянемо цю норму на практичному прикладі:
👉 Припустимо, замовник провів відкриті торги на паливо на річну планову потребу в 100 тис., а далі у нього з’явилася додаткова потреба в паливі ще на 30 тис.
Отож, щоб прийняти рішення, в який спосіб купувати замовнику оцей додатковий обсяг палива – йому, в першу чергу, слід визначити наявність умови, яка міститься в формулюванні коментованої норми, а саме, переконатись, чи дійсно ця додаткова потреба є такою, яку замовник не міг передбачити на момент здійснення закупівлі.
Якщо замовник дійде до обґрунтованого висновку, що додаткову потребу в паливі передбачити він ніяк не міг – він вправі придбавати паливо по прямій угоді.
Проте, якщо замовник на всі 100% не впевнений, що ця нова потреба є дійсно такою, що виникла раптово і не володіє достатнім документальним обґрунтуванням, яке б дозволило йому підтвердити правомірність своїх дій в подальшому при проведенні контрольних заходів та, зважаючи на те, який розмір штрафу він ризикує сплатити, – йому краще провести ще одні відкриті торги або придбати паливо в електронному каталозі шляхом запиту цінових пропозицій.
До речі, що саме замовники можуть віднести до нових предметів закупівель, процедури для придбання яких можуть обиратися замовником без урахування обсягів закупівель за аналогічними вже придбаними предметами закупівель Мінекономіки колись роз’яснило в своєму Інфолисті № 3304-04/54160-06 від 03.09.2020 року, який і зараз може стати нам у нагоді.
З роз’яснення Мінеко:
Замовник може вносити відповідні зміни до річного плану закупівель, шляхом створення нових та/або редагування/видалення існуючих рядків річного плану з інформацією про закупівлі та класифікувати нововиявлену потребу як новий предмет договору і новий предмет закупівлі у разі:
1️⃣ виникнення нової чи додаткової потреби у товарах, роботах чи послугах, яку замовник не міг передбачити;
2️⃣ виділення додаткових коштів;
3️⃣ перерозподілу коштів, зекономлених внаслідок проведення процедур закупівель;
4️⃣ перерозподілу коштів зекономлених у разі зміни ціни договору про закупівлю в бік зменшення;
5️⃣ перерозподілу коштів, які було заплановано на закупівлю іншого(их) предмету(ів) закупівлі або фінансування інших видатків;
6️⃣ відміни закупівлі або визнання її такою, що не відбулась/неукладення договору про закупівлю за результатами проведення закупівлі та необхідності здійснення нової закупівлі;
7️⃣ розірвання договору про закупівлю та необхідності здійснення нової закупівлі;
8️⃣ інших подібних випадках,
❗️Проте, поряд з цим, зазначило Мінекономіки, зважаючи на те, що замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедур закупівель або застосування Закону, здійснення закупівель у вищезазначених випадках має бути обґрунтованим та документально підтвердженим.
При цьому, законодавство не містить чіткого і вичерпного переліку документального підтвердження, яким може бути обґрунтована додаткова потреба в закупівлі – це можуть бути як внутрішні документи замовника (наприклад, доповідна/службова записка, протокол, довідка про зміни до кошторису видатків, рішення у вигляді протоколу уповноваженої особи стосовно вибору виду закупівлі тощо), так і зовнішні документи (наприклад, нормативно-правові акти або листи компетентних органів влади, установ, підприємств, організацій, рішення органу місцевої влади про виділення додаткових коштів тощо).
Отож, підсумовуючи: аби впевнитись в відсутності поділу предмету закупівлі і наявності права на уникнення проведення процедури закупівлі при придбанні нового тотожного предмета закупівлі замовнику попередньо слід переконатись в дотриманні наступних умов:
✅️Нова потреба, яку потрібно придбати не існувала на момент первинного планування
✅️Має бути документ, що підтверджує її виникнення
✅️Виникненні цієї потреби неможливо було передбачити
Друзі! Вдалих вам закупівель!
Все буде добре і все буде Україна!
БлогНепередбачувані закупівлі
07.03.2023
