Друзі!
Погодьтесь, новина, що по Вашій закупівлі розпочалась процедура моніторингу ДАСУ точно не відноситься до тих речей, які можуть порадувати замовника.
Але і в паніку передчасно впадати теж не варто.
Натомість, щоб підготуватись до таких ситуацій пропонуємо Вам ознайомитись з алгоритмом дій, за яким рекомендуємо Вам слідувати аби вийти із ситуації з найменшими втратами👌.
🔷 ЩО ТАКЕ ВЗАГАЛІ МОНІТОРИНГ І ДЛЯ ЧОГО ВІН ПРОВОДИТЬСЯ? 🔷
Моніторинг закупівель🕵️♀️💻 проводиться Державною аудиторською службою України з метою виявлення та усунення порушень під час проведення процедури закупівлі, укладення договору по її результатами та протягом його дії. Відбувається в порядку передбаченому ст. 8 ЗУ «Про публічні закупівлі». Має попереджувальну функцію.
🔷ЯК УСЕ ВІДБУВАЄТЬСЯ?🔷
✅ Спочатку приймається і оприлюднюється Рішення про початок моніторингу закупівлі, в якому, зокрема, зазначається ідентифікатор закупівлі та опис підстав для здійснення моніторингу (підстави, за якими проводиться моніторинг наведені в част. 2 ст. 8. Закону).
✅ Процедура Моніторингу проводиться публічно через електронну систему, триває не більше 15 робочих днів та закупівлю не призупиняє.
🔷ЩО РОБИТИ ЗАМОВНИКУ?🔷
✅ВЧАСНО НАДАЄМО ВІДПОВІДІ НА ЗАПИТИ ДАСУ
Аудитори через систему ProZorro можуть запитувати у Замовника пояснення щодо питань, які є предметом моніторингу. У вас є ☝️ 3 РОБОЧІ ДНІ для надання відповіді✍️ на кожен запит. Відповідь 📄надається в електронному вигляді 💻через особистий кабінет замовника на майданчику.
✅ВЧАСНО І ПРАВИЛЬНО РЕАГУЄМО НА ВИСНОВОК ПРО РЕЗУЛЬТАТИ МОНІТОРИНГУ ПРОЦЕДУРИ ЗАКУПІВЛІ
Після завершення проведеного дослідження аудитори оприлюднюють Висновок, у якому може бути зазначено:
📌Про те, що «порушень не виявлено». У цьому випадку можна себе похвалити і зітхнути з полегшенням.
📌Про те, що «порушення виявлено» з описом виявлених порушень і з зобов’язанням замовника вчинити певні дії для їх усунення.
☝️❌ Ігнорувати такий висновок, у будь-якому випадку, не можна, адже це може обернутися притягненням уповноваженої особи до адміністративної відповідальності.
Тому ми протягом ⏳ 5 РОБОЧИХ ДНІВ з дня оприлюднення територіальним органом ДАСУ висновку детально його аналізуємо🧐 і з огляду на ситуацію вибираємо один із наступних варіантів дій:
👉 ВАРІАНТ 1. ЯКЩО МОЖНА УСУНУТИ ПОРУШЕННЯ – НАДАЄМО ІНФОРМАЦІЮ ТА/АБО ДОКУМЕНТИ, ЩО СВІДЧАТЬ ПРО УСУНЕННЯ ПОРУШЕННЯ (ПОРУШЕНЬ) ЗАКОНОДАВСТВА.
Якщо твердження ДАСУ про виявлені порушення, викладені у висновку загалом відповідають дійсності і Ви хочете уникнути відповідальності – Вам потрібно усунути виявлені порушення у спосіб у ньому встановлений у висновку – внести зміни в тендерну документацію, скасувати свої незаконні рішення, а за неможливості виправити виявлені порушення, – відмінити торги, якщо ж закупівля завершена – розірвати договір з переможцем. І проінформувати про це ДАСУ.
В такому випадку, у разі підтвердження органом державного фінансового контролю факту усунення замовником порушення, відповідальні особи замовника не притягаються до адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері закупівель з порушень, що були усунуті замовником відповідно до висновку.
☝️ ВАЖЛИВИЙ НЮАНС!
Протягом 5 р. дн. аудитори мають підтвердити в ЕСЗ про усунення замовником виявлених порушень. Тому, якщо на думку аудиторів, замовник порушення не усунув – вони підтвердження в ЕСЗ не оприлюднюють. Закон в такому випадку не звільняє від адмінвідповідальності😕 .
👉ВАРІАНТ 2. ЯКЩО ПОРУШЕННЯ Є, АЛЕ УСУНУТИ ЙОГО НЕМОЖЛИВО – МОЖЕМО НАДАТИ ІНФОРМАЦІЮ ПРО ПРИЧИНИ НЕМОЖЛИВОСТІ УСУНЕННЯ ВИЯВЛЕНИХ ПОРУШЕНЬ.
Відміна торгів можлива лише до моменту оприлюднення договору про закупівлю. Якщо моніторинг проводиться по завершеній закупівлю – єдиний варіант, щоб усунути порушення – розірвати договір з переможцем. Проте уповноважені на проведення закупівлі особи не завжди володіють можливістю схилити переможця до добровільної згоди на розірвання договору. А без згоди сторін – розірвати договір можна лише в судовому порядку.
В такому випадку – замовнику доцільно принаймні підтвердити в електронній системі, що він вжив всіх від нього залежних заходів до виконання зобов’язань наведених у висновку, в тому числі ініціював процес розірвання договору.
☝️ Але, майте на увазі, що від відповідальності Вас це не звільнить😟 !
👉ВАРІАНТ 3. КОЛИ ТВЕРДЖЕННЯ ДАСУ, НАВЕДЕНІ В ВИСНОВКУ НЕ ВІДПОВІДАЮТЬ ДІЙСНОСТІ – МИ МОЖЕМО НЕ ПОГОДИТИСЯ З ВИСНОВКОМ ТА ПІДГОТУВАТИ АРГУМЕНТОВАНІ ЗАПЕРЕЧЕННЯ ДО ВИСНОВКУ.
Ситуації, коли з висновком ДАСУ неможливо погодитись, трапляються дуже часто. І це не дивно, адже висновок по результату здійсненого моніторингу – це суб’єктивний аналіз законності проведення процедури закупівлі конкретного працівника держаудитслужби. І трактування дій замовника відбувається, зазвичай, не на його користь.
☝️ В ТАКОМУ ВИПАДКУ, КОЛИ ЗАМОВНИК ВПЕВНЕНИЙ, ЩО ПРАВДА НА ЙОГО СТОРОНІ – ЗАМОВНИКУ ПОТРІБНО:
✅ Крок 1.
підготувати аргументовані заперечення до висновку і оприлюднити їх протягом ⏳ 5 РОБОЧИХ ДНІВ
✅ Крок 2.
ініціювати процедуру оскарження висновку у адміністративному суді протягом ⏳ 10 РОБОЧИХ ДНІВ з дня його оприлюднення та повідомити про це в електронній системі закупівель наступного робочого дня з дня оскарження висновку до суду.
🔷 ЧОМУ ТРЕТІЙ ВАРІАНТ НАЙКРАЩИЙ НАВІТЬ, ЯКЩО ПРАВДА НЕ ЗОВСІМ НА НАШІЙ СТОРОНІ🤫🤔?🔷
✅Якщо замовник висновок оскаржив, то фактично аудитори позбавляються права складати адміністративний протокол, допоки:
• адміністративний суд⚖️ не прийме рішення у справі за позовом замовника;
• це рішення не набере законної сили.
При цьому:
✅строки накладення адміністративного стягнення, встановлені частиною 1 статті 38 Кодексу України про адміністративні правопорушення (КпАП). А саме, що адміністративне стягнення може бути накладене не пізніш як через 2 місяці з дня вчинення правопорушення. Якщо ж правопорушення триває — не пізніш як через 2 місяці з дня його виявлення.
✅Коли справи про адмінправопорушення розглядатиме суд – протягом 6 місяців з дня виявлення, але не пізніше 2 років з дня вчинення правопорушення.
🔷ГОТУЄМО ПОЗОВНУ ЗАЯВУ🔷
✅Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України) визначено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб’єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
✔️Отже, позовну заяву слід подавати до окружного адміністративного суду.
✅Відповідно до частини 1 статті 25 КАС України: адміністративні справи з приводу оскарження індивідуальних актів, а також дій чи бездіяльності суб’єктів владних повноважень, які прийняті (вчинені, допущені) стосовно конкретної фізичної чи юридичної особи (їх об’єднань), вирішуються за вибором позивача адміністративним судом за зареєстрованим у встановленому законом порядку місцем проживання (перебування, знаходження) цієї особи-позивача або адміністративним судом за місцезнаходженням відповідача, крім випадків, визначених цим Кодексом.
✔️Отже, замовник може подати позов до окружного адміністративного суду за своїм місцезнаходженням або за місцезнаходженням відповідача (тобто відповідного офісу Державної аудиторської служби).
✅Позовна заява повинна бути складена відповідно до вимог статті 160 КАС України. Частина 5 зазначеної статті містить перелік того, що обов’язково повинно бути у позовній заяві.
❎У випадку подання позовної заяви з недоліками, суд залишить вашу позовну заяву без руху і дозволить вам виправити недоліки (стаття 169 КАС України).
🚫У випадку, якщо ці недоліки не будуть виправлені, то позовна заява повертається позивачеві (стаття 169 КАС України).
Зрозуміло, написання позовної заяви – річ відповідальна і успішне та грамотне її написання може забезпечити лише час і практика. Тому, звісно, ми переконані, що найкращим рішенням буде звернутись за допомогою до нас 😉.
Друзі!
Вдалих Вам закупівель і мирного неба над головою!